טיפול טבעי בהרפס

הרפס – איך נלחמים בו?

מי לא מכיר את המילה "הרפס"? סטטיסטיקה אומרת שנגיף ההרפס נמצא בגופם של 90% מהאוכלוסייה! אבל למה לאחד – זו בעיה קבועה שכמעט ולא נעלמת ולשני – הרפס בא "לבקר" פעם בשנה? ומה אפשר לעשות כדי להוריד תדירות הופעת ההרפס? בדיוק על זה אני רוצה לדבר איתכם.

IMG_0004

סיבות להתפרצות ההרפס:

  • סטרס מתמשך ולחצים נפשיים
  • מחלות חום או סתם חילופי עונות
  • שינויים הורמונאליים או תחילת מחזור חודשי אצל הנשים
  • חולשת מערכת החיסון
  • חסרים תזונתיים או תזונה לקויה

טיפול טבעי בהרפס אפשר לחלק לשני סוגים – טיפול מניעתי וטיפול במחלה אקוטית (בזמן התפרצות הנגיף והופעת השלפוחיות).

טיפול מניעתי

מטרתו של טיפול מניעתי – להקטין תדירות התפרצויות. צריכים לזכור שנגיף הרפס שנכנס פעם לגוף יישאר שם לתמיד ורק יחכה להזדמנות הבאה כאשר יתבשלו תנאים מתאימים להתפרצות. כמובן שכל מקרה הוא אינדיבידואלי, אבל אפשר להגיד בוודאות שכאשר גוף יהיה בריא והמצב הנפשי יהיה מאוזן – לנגיף יהיה מאוד קשה לעבור כל מחסומי מערכת החיסון ולהתפרץ!

לכן טיפול מניעתי צריך להתמקד במספר דברים במקביל:

  • חיזוק מערכת החיסון
  • איזון כל מערכות הגוף (וקודם כל מערכת עיכול ומערכת הורמונלית)
  • איזון מצב נפשי

כלים עיקריים בטיפול מניעתי הם:

  • שינוי תזונתי על מנת לספק לגוף כל הויטמינים, מינרלים וחומרים חשובים אחרים
  • טיפולי גוף-נפש, כמו פרחי באך, רייקי, דמיון מודרך, הרפיות, נשימות או שיטות אחרות
  • תוספי תזונה וצמחי מרפא לטיפול בבעיות ספציפיות של המטופל – איזון הורמונלי, חיזוק מערכת החיסון, ניקוי רעלים ועוד
  • שילוב פעילות גופנית לשיפור מצב פיזי וגם נפשי של המטופל

תזונה למניעת התפרצויות הרפס

היצמדות לתזונה מסוימת יכולה להבטיח במידה רבה ירידה בתדירות הופעת הרפס. אבל לא צריכים לשכוח שטיפול תזונתי צריך ללכת במקביל לדברים חשובים אחרים, כמו פעילות גופנית, הפגת מתחים, חיזוק מערכת החיסון ועוד.

לפניכם קבוצות מזונות העל בטיפול למניעת הרפס שיש להרבות בצריכתם בתפריט יום-יומי:

  • מזונות עשירים בויטמיני B – דגנים מלאים, קטניות, אגוזים שונים, שמרי בירה, נבט חיטה. ויטמינים מקבוצת B מחזקים מערכת החיסון ומערכת העצבים,      חשובים לבריאות העור
  • ירקות צהובים, ירוקים וכתומים. מזונות אלו מכילים כמויות טובות של ויטמין C וויטמין A שמזרזים החלמת העור לאחר פציעות ותורמים לפעילות תקינה של מערכת החיסון.
  • מזונות המכילים חומצות שומן בלתי רוויות – דגים מים הצפוני, אגוזים וזרעים שונים (הכי מומלצים אגוזי מלך, פיסטוק חלבי, זרעי פשתן), שמן זית. חומצות שומן בלתי רוויות בין היתר גם מפחיתות תהליך דלקתי בגוף ומסייעות בריפוי רקמות
  • מזונות המכילים "חיידקים פרוביוטיים" לחיזוק מערכת החיסון – יוגורט ביו טבעי (עדיף  יוגירט עזים או כבשים)
  • מזונות עשירים באבץ לחיזוק מערכת החיסון, מניעת זיהומים ושיקום רקמות פגועות. מקורות של אבץ במזון – גרעיני דלעת, דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, בשר ודגים
  • מזונות עשירים בחומצת אמינו ליזין שבמחקרים התגלה שליזין מזרז החלמה מהרפס וגם מקטינה תדירות של התפרצויות של נגיף ההרפס. מקורות ליזין בתזונה – קטניות (חומוס, שעועית לבנה, עדשים, שעועית מאש), שמרי בירה, דגים, בשר הודו, יוגורט, שום טרי, כוסמת, גרעיני דלעת, תירס, פיסטוק חלבי, רוב פירות וירקות, אבל במיוחד מנגו, משמש, אגס, תפוח, תאנים, פפאיה, סלק, נבטים מסוגים שונים.

טיפול בזמן הופעת ההרפס

מטרתו – לקצר משך המחלה, להפחית ולמנוע גרד, למנוע צלקות. הטיפול כולל טיפול חיצוני (משחות ותכשירים שונים) וטיפול פנימי (תזונה מוקפדת במיוחד, צמחי מרפא ותוספי תזונה.

קיימים סוגי מזון מסוימים שמעודדים התפתחות ההרפס. אם אתם סובלים מהרפס לעיתים קרובות ההמלצה היא להימנע מצריכת מזונות אלו בכלל, גם בזמן ההפוגה במחלה. אבל אם הרפס מתפרץ אצלכם לעיתים רחוקות – אפשר להימנע ממזונות אלו רק בתקופת ההתפרצות ובתקופות הרגיעה רק להפחית בצריכתם.

לפניכם קבוצות מזון המעודדים התפתחות נגיף ההרפס:

  • מזונות עם תגובה חומצית  ברקמות – עגבניות, פירות הדר (חוץ מלימון), בשר בקר, ממתיקים מלאכותיים, מזונות עם תוספת סוכר ( שוקולד, סוכר, דברי מאפה שונים ועוד), משקאות שונים (משקאות תוססים, מים מוגזים, משקאות המכילות קופאין, בירה), סוגי פירות בודדים (אוכמניות, חמוציות, שזיף מיובש), בוטנים, קמח לבן ומוצריו, חלב ומוצריו, מזון מטוגן
  • מזונות המכילים חומצה ארכידונית שמעודדת תהליך דלקתי וכאבים. חומצה זו מצאת בעיקר בחלבונים מין החי – בשר, חלב ומוצריו, ביצים
  • מזונות עשירים בחומצת אמינו ארג'ינין הידוע כמזרזת את התפתחותו של הרפס. מקורות ארג'ינין במזון – בוטנים ומוצריהם, שקדים, פקאנים, אגוזי לוז, אגוזי ברזיל, שוקולד, חרובים, מוצרי חלב, קוקוס, ג'לטין, קוואקר, פולי סויה, חלב סויה וטופו, חיטה ומוצריה,  אורז לבן וחום, אפונה, קפאין, טחינה (שומשום)

עזרה ראשונה

(עדיף להתחיל טיפול מקומי כאשר רק מרגישים עקצוצים ראשונים, אז הטיפול יהיה הרבה יותר יעיל וקצר):

  • למרוח על השלפוחית משחת פרופוליס או משחת פרופוליס וג'ל אלוורה
  • להניח עלה של אלוורה חתוך על השלפוחית
  • לשים טיפה אחת של שמן אתרי של לבנדר או של עץ התה ישר על שלפוחית. אפשר לחזור על הפעולה מספר פעמים ביום

לסיכום

אז כמו שכבר הבנתם אם רוצים להוריד תדירות הופעת ההרפס צריכים קודם כל לשמור על אורח חיים בריא שהוא כולל:

  • שמירה על צריכה מרובה של מזונות מלאים ומכילים כמות מספקת של סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן בלתי רוויות (דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות טריים עם קליפתם, אגוזים וזרעים שונים, נבטים)
  • להרבות בשתיית מים וחליטות מצחים ולהימנע משתייה ממותקת ומוגזת, קפה ותה שחור
  • להפחית צריכת שומן רווי, שומן טראנס, מזון מטוגן
  • להפחית צריכת מזונות מעובדים ומתועשים המכילים חומרים מזיקים כמו צבעי מאכל, חומרים משמרים ועוד כימיקלים רבים
  • להתעסק בפעילות גופנית סדירה המתאימה למצב הבריאותי
  • להימנע עד כמה שניתן ממצבי סטרס ולחץ נפשי ולטפל בהם במקרה הצורך (בעזרת צמחי מרפא, פרחי באך, שיטות הרפיה שונות)
  • שינה מספקת

ספרי לי מה את חושבת

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s