שיבולת שועל

נעים להכיר – שיבולת שועל

אני רוצה להכיר לכם את שיבולת השועל עם כל היתרונות המרפאים שלה וכל הסגולות שלה ולהציג בפניכם אופציות מגוונות ולא פחות חשוב טעימות של שילובה בתזונה היום-יומית שלכם.
לפני מספר שנים שיבולת שועל קיבלה תואר "מזון על" מבחינת תרומתה לבריאות האדם. וזה בזכות הרכיבים שבתוכה.

שיבולת שועל מכילה הרבה רכיבי תזונה החיוניים לגוף האדם ולשמירה על בריאותו. ביניהם ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, E, K, וגם מינרלים – אשלגן, מגנזיום, סידן, אבץ, ברזל, חומצות שומן בלתי רוויות, חומצה פולית וסיבים תזונתיים.

IMG_0640

אודות תכולה כל כך עשירה של חומרים הללו שיבולת שועל מסייעת לבריאות האדם במספר מישורים:

  • סיוע בתהליכי העיכול
  • איזון ושמירה על רמות סוכר בדם
  • תמיכה בתהליכי הרזיה
  • שיפור איכות השינה
  • הורדת רמות כולסטרול בדם
  • השפעה חיובית על מערכת העצבים

בזכות רכיבים הנמצאים בשיבולת שועל, היא משקמת, מאזנת ומחזקת את מערכת העצבים. לכן היא מאוד מומלצת לאנשים הסובלים במצבי רוח משתנים, חרדות, דיכאון, נדודי שינה וגם לילדים הסובלים מהפרעות התנהגות שונות, כמו היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז.
הודות סיבים מסיסים ובלתי מסיסים שיבולת שועל מומלצת לסובלים מבעיות עיכול שונות, כמו עצירות, גזים, נפיחות, מחלות מעי דלקתיות שונות. חוץ מזה סיבים מרובים הנמצאים בשיבולת שועל משרים תחושת שובע לאורך זמן, מה שמסייע לתהליכי הרזיה ושמירה על המשקל תקין. עוד יתרון של שיבולת שועל זה אינדקס גליקמי נמוך שלה, מה שמאוד מומלץ לחולי סכרת.
תכולה גבוהה של ויטמינים, מינרלים, חומצה פולית וחומצות אמינו שונות הופכת את הדגן הזה גם למזון המומלץ ביותר לילדים, מתבגרים ונשים הרות ומניקות.

אחרי כל הסקירה הזו של סגולות שיבולת שועל לא פלא שהיא בעלת תואר "מזון על"! מומלץ לשלב שיבולת שועל בתזונה על בסיס יום יומי. אתן לכם מספר רעיונות איך להכניס את הדגן הנפלא זה לתפריט שלכם.

לפתוח את היום מומלץ בארוחת בוקר עם דייסת שיבולת שועל, מוזלי או גרנולה (אני יותר ממליצה על דייסה מכיוון שהיא יותר קלה לעיכול והרבה פעמים גם מכילה פחות קלוריות מאשר מוזלי או גרנולה). בארוחת צהריים ניתן לשלב שיבולת שועל בתוך תבשילי ירקות וקטניות או בתוך מרק. וגם בערב שיבולת שועל תתרום לכם לעיכול קל, לשקט נפשי ולשינה טובה יותר, כך שתוכלו להוסיף פתיתי שיבולת שועל לסלט ירקות או לתוך היוגורט. אפשר לקלות פתיתים למשך כ 30 שניות על המחבת (ללא שמן!).

למרות שלהרבה אנשים יש זיכרון שלילי לגבי דייסת שיבולת שועל אנסה לשבור את זה ולתת מספר מתכונים מאוד טעימים ופשוטים להכנה.

מתכון בסיסי לדייסת שיבולת שועל (הכמות מתאימה ל 2-3 מנות)

1 כוס שיבולת שועל (עדיף פתיתים שלמים ולא מרוסקים)
2 כוסות מים רותחים.
מבשלים כ 10 דקות תוך כדי ערבוב על אש נמוכה.
אפשר במקום מים להשתמש בחלב סויה, חלב שקדים או חלב אורז.
כאשר דייסה מוכנה תוכלו להוסיף לתוכה כל מיני תוספות, לפי טעמכם.

מתכון מהיר להכנת דייסת שיבולת שועל (הכמות מתאימה למנה אחת)

לשים 4 כפות שיבולת שועל (פתיתים שלמים) לתוך הקערה, לשפוך 3/4 כוס מים רותחים ולכסות ל 5 דקות. אחר כך ניתן להוסיף תוספות לפי בחירתכם.

תוספות לדייסת שיבולת שועל:

  • כפית דבש + כף קינמון + תפוח טרי מגורד
  • פירות יבשים (להוסיף בזמן הבישול) + אגוזים לא קלויים (להוסיף לפני ההגשה)
  • כפית אבקת חרובים (להוסיף בזמן הבישול) + בננה בשלה (להוסיף לפני ההגשה)
  • רסק תפוחים + ממרח תמרים
  • ממרח שקדים (שקדייה) + פירות טריים חתוכים
  • פירות אפויים
  • כפית סירופ מייפל אמיתי + זרעי פשתן טחונים (להוסיף לפני ההגשה)

מתכון להכנת מוזלי בבית (הכמות מתאימה למנה אחת)

להשרות 4 כפות שיבולת שועל (פתיתים שלמים) בכוס מים למשך הלילה. בבוקר לגרד תפוח, להוסיף פירות יבשים, אגוזים, נבט חיטה, זרעי פשתן טחונים, גרעיני דלעת וחמניות, אבקת חרובים – כל מה שאוהבים. אפשר להמתיק עם דבש, סירופ מייפל או סירופ אגבה. מוסיפים יוגורט עזים, חלב סויה, חלב אורז או חלב שקדים.

מתכון לגרנולה ביתית (ללא תוספת שומן וסוכר)

1 ק"ג פתיתי שיבולת שועל (שלמים ולא גרוסים)
כוס פירות יבשים חתוכים (משמש, תאנים, צימוקים)
כוס אגוזים קצוצים (שקדים, אגוזי מלך, קשיו, פקנים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות)
כף דבש או סילאן, כף מים חמימים
הכנה:
לחמם תנור עד לחום של 180 מעלות, להכין תבנית אפייה אם נייר אפייה (לא לשמן אותו).
לערבב מים חמימים ודבש/סילאן עד קבלת מין סירופ.
לערבב את הסירופ עם פתיתי שיבולת שועל. עדיף לערבב בידיים, כך שכל הפתיתים יצופו בסירופ.
מפזרים על תבנית אפייה את הפתיתים בשכבה אחידה ולא עבה. מכניסים לתנור לזמן של 45-60 דקות בערך. פעם בכל 10 דקות יש לבדוק ולערבב. אחרי כ 30 דקות של אפייה יש להוסיף את פירות היבשים, לערבב את הגרנולה ולהמשיך באפייה.
כאשר פתיתים הופכים להיות קריספיים כמו שאוהבים – מכבים את התנור, מוסיפים את האגוזים הקצוצים ומערבבים. משאירים תבנית בתוך התנור עד שתתקרר. חשוב מאוד שאגוזים לא יעברו אפייה!
שומרים בכלי זכוכית במקרר.

כמו שראיתם – כל המתכונים הם מודולריים ותמיד ניתן למצוא צירופים שתתאימו לטעם האישי שלכם. רק תנסו ותיהנו!

ספרי לי מה את חושבת

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s