עוברים את ליל הסדר וארוחות החג ללא עלייה ברמות הסוכר בדם

חג הפסח מתקרב ואני מוצפת בשאלות של מטופליי הסוכרתיים (או "הגבוליים") שרוצים מצד אחד ליהנות ממאכלי חג החירות ומצד השני לא רוצים שרמות הסוכר שלהם יעלו בזמן החגים. רוצה מראש להדגיש שכל ההמלצות הן כלליות ומתייחסות לחולי סוכרת שלא מזריקים אינסולין ונמצאים במצב של רמות סוכר מאוזנות.

אז איך לעבור את חג הפסח בלי לגרום לעליות וירידות המסוכנות של רמות סוכר בדם? האם זה אפשרי בכלל? בהחלט אפשרי, צריך רק להשתדל ולשמור על מספר כללים.

  • תכנון מראש. במיוחד בימים של ערבי חג חשוב לתכנן מראש את סדר הארוחות במהלך אותו יום. אסור לדלג על ארוחות בחצי הראשון של היום ולשמור את ה"מקום בבטן" בשביל ארוחת חג הגדולה והעשירה. שמרו על סדר ארוחות הקבוע שלכם, אל תוותרו על ארוחת הבוקר וארוחות ביניים. אתם יכולים להחליף את ארוחת הערב הרגילה שלכם ולאכול אותה בזמן של ארוחת צהריים. דאגו כשעתיים לפני ארוחה החגיגית לאכול ארוחת ביניים שאתם רגילים אליה. אם תשמרו על כללים אלו תגיעו לארוחת החג לא מורעבים ותצליחו לשמור על אכילה מודעת בזמן הארוחה.
  • קביעת כמויות מראש. הגדירו לעצמכם מראש את הכמויות של המאכלים "הבעייתיים", כמו מצה, תפו"א או מזונות אחרים העשירים בפחמימות שתאכלו במהלך ארוחת חג. בארוחת ליל הסדר אני ממליצה לקחת מצה אחת ולאכול ממנה כל הערב, במקום לקחת כל פעם חתיכות קטנות מערימת המצות שעל השולחן. כך תהיה לכם שליטה על כמות המצות שאכלתם בארוחה.
  • תנו דגש על מזונות עשירים בסיבים תזונתיים. הרבו באכילת ירקות בצורות שונות – סלטים, מרקים, ירקות בתנור. גם בקניית מצות בחרו במצות עם סובין או מצות קלות. לאוכלי קטניות בפסח – זכרו שעדשים, שעועית וגרגירי חומוס מכילים הרבה סיבים תזונתיים, משביעים מאוד ואינדקס גליקמי שלהם לא גבוה בכלל.
  • כללי אכילת מצות. זכרו שמצה רגילה אחת שווה לשתי מנות של פחמימות, לכן יש להתחשב בזה בתכנון תפריט של ימי החג. כאשר תאכלו מצה תמיד שלבו אותה עם מזונות לא מתוקים שמכילים רמות גבוהות של חלבון או של שומן לא רווי. על המצה אפשר למרוח גבינה, ממרח אבוקדו, ממרח טחינה (לאוכלי קטניות). ממרחים אלו יעזרו להוריד את אנדקס הגליקמי של המצות.
  • כמה שפחות סוכרים שפוטים. במיוחד בפסח ובחגים בכלל צריך להימנע מסוכרים פשוטים – עוגיות, עוגות, משקאות ממותקים ומשקאות אלכוהוליות. היזהרו גם ממיצי פירות טריים או קנויים. העדיפו בשולחן ליל הסדר את היין היבש או החצי יבש על פני היין המתוק או מיץ ענבים. צריכה מופרזת של סוכרים פשוטים תגרום לעלייה חדה ומסוכנת של רמות הסוכר בדם. ובהמשך גם לירידה דרסטית של רמות סוכר שהיא לא פחות מסוכנת מהעלייה המהירה.
  • בדיקת רמות סוכר. בשבוע של החג חשוב למדוד באופן תדיר את רמות הסוכר בדם, ואפילו לעיתים יותר תכופות מהרגיל. אם תראו שרמות סוכר גבוהות מהרגיל אני ממליצה מיד לפעול בהתאם ולשקול מחדש את התפריט החגיגי שלכם. השתדלו כמה שיותר מהר לחזור לתפריט הרגיל שלכם תוך ניטור רמות הסוכר הדם.
  • אכלו הרבה ירקות. בכל ארוחה בחרו בירקות בתור התוספת, במקום אורז או תפו"א. דאגו שלפחות פעם ביום יהיה בתפריט סלט גדול ומגוון. ריבוי ירקות בתפריט יעזור לכם להרגיש שבעים, לקבל כמות גדולה של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. כל זה יאפשר לכם לשמור על רמות סוכר מאוזנות ולהתפתות הרבה פחות על מאכלים לא רצויים.
  • הקפידו על שתייה מרובה. רצוי לשתות 8-10 כוסות מים או חליטות צמחים לא ממותקות במהלך היום. בעזרת שתייה מספקת תצליחו להימנע מעצירות (שכל כך מאופיינת בתקופת הפסח!!), כאבי ראש והתייבשות.
  • הקפידו על פעילות גופנית. השתדלו לעשות את פעילות גופנית הרגילה שלכם או לפחות צאו להליכה או טיול בכל הזדמנות. תקופת החגים זאת הזדמנות שלנו לא רק לפגוש חברים ובני המשפחה בארוחות החג הדשנות אלא גם לבלות בחיק הטבע. פחות זמן בקרבת המקרר – פחות פיתויים.

2 תגובות בנושא ״עוברים את ליל הסדר וארוחות החג ללא עלייה ברמות הסוכר בדם"

    1. שלום אריאל ותודה על שאלתך. אני לא מתמחה בטיפול בחולי סוכרת שמזריקים אינסולין, לכן אוכל לתת רק תשובה כללית בלבד. מזריקי אינסולין צריכים להשתדל ולא לשנות את המאזן הרגיל שלהם ולצרוך בערך אותה כמות של מנות פחמימות בארוחה. ואם מתכוונים לשנות כמות הפחמימות או היחס שלהן למזונות אחרים בארוחה – ממליצה לקבל ייעוץ מכוון במרפאות הסוכרת על מנת לעדכן את מנת האינסולין הנדרשת עבורם אישית.

      בכבוד רב,
      מרינה קוזמנקו – תזונאית טבעית
      מטפלת מוסמכת בצמחי מרפא, תוספי תזונה ופרחי באך

ספרי לי מה את חושבת

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: